VÝCHOVNO VZDELÁVACÍ PROGRAM ŠKOLY
VÍZIA ŠKOLY: "Byť školou, kde každý môže byť úspešný na ceste k poznaniu"
POSLANIE ŠKOLY: „Vytvoriť kvalitné podmienky na rozvoj vedomostí a schopností každého žiaka s ohľadom na jeho intelektuálne, povahové a fyzické možnosti v súlade so Štátnym a Školským vzdelávacím programom pre 1.st. ZŠ – ISCED 1, pripraviť žiaka na úspešné pokračovanie v štúdiu na 2.stupni ZŠ, vychovať človeka, ktorý bude žiť v harmónii so svojím okolím.“
HODNOTY ŠKOLY: Na dosiahnutie stanoveného poslania naša škola uznáva a riadi sa týmito hodnotami:
1. Každý človek sa môže učiť, učí sa rôznym tempom a rôznymi spôsobmi.
2. Sebadôvera ovplyvňuje učenie.
3. Za vzdelávanie sú spoluzodpovední škola, žiaci, rodičia, spoločnosť.
4. Sme zodpovední za svoje rozhodnutia a činy.
5. Každý človek má svoju hodnotu, rešpektujeme individualitu každého jedinca, rešpektujeme vzájomné práva a rôznorodosť ľudí.
6. Slobodné rozhodovanie a možnosť sebarealizácie je základom spokojnosti človeka. Tvorivosť sa vo vyučovacom procese cení.
7. Spolupráca je v živote veľmi dôležitá. Spolurozhodovanie, tímová práca a cielená komunikácia je predpokladom úspešnosti školy.
8. Rešpektovanie dohodnutých pravidiel je znakom demokracie.
9. Reflexia a sebareflexia je produktívna cesta k osobnému rastu. Neustále zdokonaľovanie je žiaduce a vždy možné.
10. Priaznivá klíma je pre vyučovací proces potrebná, snažíme sa byť prístupný a chápať problémy druhých.
11. Kvalitná výchova a vzdelávanie nekončí len vyučovaním v škole.
12. Otvorená komunikácia vytvára dobré partnerstvo medzi školou, rodinou a miestnou komunitou.
PROFIL ABSOLVENTA ZŠ S MŠ PODBIEL - vzdelanostný model absolventa primárneho stupňa
Absolvent programu primárneho vzdelania má osvojené základy čitateľskej, pisateľskej, počtárskej, prírodovedeckej a kultúrnej gramotnosti. Získal základy pre osvojenie účinných techník (celoživotného) učenia sa a pre rozvíjanie spôsobilostí. Váži si seba aj druhých ľudí, je spôsobilý ústretovo komunikovať a spolupracovať, je vnímavý k potrebám iných. Získal základy používania štátneho a cudzieho jazyka.
Úroveň rozvinutosti kľúčových spôsobilostí, ktoré žiaci dosiahnu na konci programu primárneho vzdelávania, nie je ukončená. Vytvára len bázu pre následné stupne vzdelávania, pre celoživotné učenie sa, pre zapojenie sa do pracovného procesu.
Absolvent primárneho vzdelania má osvojené tieto kľúčové spôsobilosti:
(a) sociálne komunikačné spôsobilosti
- vyjadruje sa súvisle, výstižne a kultivovane písomnou aj ústnou formou primeranou primárnemu stupňu vzdelávania,
- dokáže určitý čas sústredene načúvať, náležite reagovať, používať vhodné argumenty a vyjadriť svoj názor,
- uplatňuje ústretovú komunikáciu pre vytváranie dobrých vzťahov so spolužiakmi, učiteľmi, rodičmi a s ďalšími ľuďmi, s ktorými prichádza do kontaktu,
- rozumie rôznym typom doterajších textov a bežne používaným prejavom neverbálnej komunikácie a dokáže na ne adekvátne reagovať,
- na základnej úrovni využíva technické prostriedky komunikácie,
- rešpektuje kultúrnu rozmanitosť a preukazuje záujem o primeranú formu medzikultúrnej komunikácie,
- v cudzích jazykoch je schopný na primeranej úrovni porozumieť hovorenému textu, uplatniť sa v osobnej konverzácii, ako aj tvoriť texty, týkajúce sa bežných životných situácií,
(b) spôsobilosť v oblasti matematického a prírodovedného myslenia
- používať základné matematické myslenie na riešenie rôznych praktických problémov v každodenných situáciách a schopnosť (na rôznych úrovniach) používať matematické modely logického a priestorového myslenia a prezentácie,
- rozvíja si schopnosť objavovať, pýtať sa a hľadať odpovede, ktoré vedú k systematizácii poznatkov,
(c) spôsobilosti v oblasti informačnej a komunikačnej technológie
- žiak vie používať vybrané inform. a komunik. technológie pri vyučovaní a učení sa,
- ovláda základy potrebných počítačových aplikácií, vie používať kreslenie a písanie na počítači,
- dokáže komunikovať pomocou elektronických médií,
- uvedomuje si rozdiel medzi reálnym a virtuálnym svetom,
- rozumie príležitostiam a možným rizikám, ktoré sú spojené s využívaním internetu a mobilných telefónov,
(d) spôsobilosť učiť sa učiť sa
- získava schopnosť sebareflexie pri poznávaní svojich myšlienkových postupov,
- na základe poskytovaných možností uplatňuje základy rôznych techník učenia sa a efektívne si osvojuje poznatky a študijné návyky,
- vyberá a hodnotí získané informácie, spracováva ich a využíva vo svojom učení a v iných činnostiach,
- zlepšuje svoju vytrvalosť a iniciatívu, hodnotí svoj pokrok, akceptuje spätnú väzbu a uvedomuje si svoje rozvojové možnosti,
(e) spôsobilosť riešiť problémy
- vníma a sleduje problémové situácie v škole a vo svojom najbližšom okolí, vie rozoznať ozajstný problém, premýšľa o jeho príčinách a navrhne riešenie podľa svojich vedomostí a skúseností z danej oblasti,
- pri riešení problémov hľadá a využíva rôzne informácie, skúša viaceré možnosti riešenia problému, overuje správnosť riešenia a osvedčené postupy aplikuje pri podobných alebo nových problémoch,
- pokúša sa problémy a konflikty vo vzťahoch riešiť primeraným (chápavým a spolupracujúcim) spôsobom,
(f) osobné, sociálne a občianske spôsobilosti
- vytvára si pozitívny sebaobraz, ktorý podporuje žiacku sebadôveru a sebarozvoj,
- uvedomuje si vlastné potreby a aktívne využíva svoje možnosti,
- uvedomuje si svoje silné a slabé stránky ako svoje rozvojové možnosti,
- sústreďuje sa na kvalitu a vhodnosť svojho výberu voľných činností, aktívne si chráni svoje fyzické a duševné zdravie,
- kontroluje vlastné konanie (vrátane násilných a sebazničujúcich modelov konania) a vie odhadnúť dôsledky svojich rozhodnutí a činov,
- uvedomuje si svoje práva a povinnosti a aktívne ich realizuje,
- účinne spolupracuje v skupine, podieľa sa na vytváraní triednych a celoškolských pravidiel, je zodpovedný a dodržiava dohody,
- ochotne prijíma nové nápady, prípadne sám prichádza s novými nápadmi a postupmi, diskutuje o nich, prispieva k spoločnej práci,
- podieľa sa na vytváraní podporujúcej a motivujúcej sociálno-emočnej klímy v triede a dobrých medziľudských vzťahov,
(g) spôsobilosť vnímať a chápať kultúru a vyjadrovať sa nástrojmi kultúry
- dokáže sa vyjadrovať na úrovni základnej kultúrnej gramotnosti prostredníctvom umeleckých a iných vyjadrovacích prostriedkov
- dokáže pomenovať druhy umenia a ich hlavné nástroje a vyjadrovacie prostriedky (na úrovni primárneho vzdelávania),
- uvedomuje si význam umenia a kultúrnej komunikácie vo svojom živote,
- cení si a rešpektuje kultúrno-historické dedičstvo a ľudové tradície,
- rešpektuje vkus iných ľudí a primerane veku dokáže vyjadriť svoj názor a vkusový postoj,
- pozná základné pravidlá, normy a zvyky súvisiace s úpravou zovňajšku človeka,
- pozná pravidlá spoločenského kontaktu (etiketu),
- správa sa kultúrne, kultivovane, primerane okolnostiam, situáciám, sociálnym pozíciám a rolovým funkciám,
- je tolerantný a empatický k prejavom iných kultúr.
METÓDY A FORMY PRÁCE ŠKOLY:
- vytvorenie tvorivej klímy bez pocitu ohrozenia
- metódy aktívneho učenia sa: alternatívne metódy ITV, IOWA ORAVA, problémové vyučovania, projektové vyučovanie, hra, manipulácia, pozorovanie, rozhovor,....
- metódy rozvoja poznávania: riešenie problémových situácií, divergentných úloh,...
- metódy na rozvoj sebarealizácie: prezentácie, tvorenie projektov, sebahodnotenie,...
- metódy spolupráce: kooperatívne učenie,...
- metódy prenosu poznatkov priame aj sprostredkované
- individuálny prístup
- diferencované vyučovanie,...
- diagnostické a klasifikačné metódy
PONÚKAME A ZABEZPEČUJEME:
- kvalifikované vyučovanie, všetci zamestnanci školy majú potrebné odborné a pedagogické vzdelanie
- vhodné podmienky pre osobný rast, rozvoj vedomostí a schopností, primerané materiálno-technické zabezpečenie
- vhodné podmienky na individuálny prístup k žiakom
- nízke počty žiakov v triedach
- integráciu žiakov s poruchami učenia a správania, spoluprácu so špeciálnymi pedagógmi a psychológmi
- vyučovanie anglického jazyka od 2.ročníka
- širokú ponuku voľnočasových aktivít na podporu talentov, schopností a zručností ( záujmové krúžky, tvorivé dielne, akcie školy a obce )
- plavecký výcvik žiakov 3.a 4.ročníka
- prácu s PC a internetom
- prípravu žiakov na rôzne súťaže
- estetické priestory školy - triedy, počítačovú miestnosť, jazykové laboratórium, školský klub detí, školský dvor, športovú halu v tesnej blízkosti s budovou školy
- sme škola zapojená do celoslovenského projektu "Škola podporujúca zdravie"
- akcie zamerané na protidrogovú prevenciu, zdravý spôsob života, ekológiu, spoznávanie regiónu
- organizovanie výletov, exurzií, besied, športových a zábavných akcií pre žiakov aj rodičov
- zapájanie sa do akcií obce
- stravovanie sa v zariadení školského stravovania - zabezpečujeme obedy aj doplnkové jedlá
PRIPRAVUJEME:
- overovanie a postupné zavádzanie alternatívnych metód a foriem práce do edukácie žiakov
- skvalitnenie výučby cudzích jazykov zabezpečením kvalitnejších školských pomôcok, rozšíriť rozsah výučby aj na 1.ročník a MŠ, vytvorenie možností na organizovanie jazykových kurzov aj pre dospelých
- zavádzanie IKT do vyučovania žiakov vo väčšej miere, zabezpečenie rozšírenia vzdelávania pedagogických zamestnancov v tomto smere, získavanie prostriedkov na dobudovávanie počítačovej učebne
- vybudovanie ekoučebne v prírode v areáli školy
- zlepšenie materiálno-technického zabezpečenia školy učebnými pomôckami, ktoré budú spĺňať požiadavky doby
- úprava areálu ZŠ a MŠ
© 2013 Základná škola v Podbieli